創造精神 変幻自在-三上貴美男
「だれもやっていないことをやれ」。そう呼びかけたのは、戦後美術に衝撃を与えた「具体」のリーダー吉原治良だ。姫路の地に、同じ思いで新しい絵画を目指す一人の画家がいた。小野田實。
やがて「具体」に合流し、「具体」解散後も、斬新な作品を発表し続ける。姫路市立美術館主催の「小野田實の世界展」は、時代の先端を走る播磨のベテラン画家に光を当てた展覧会だ。
 「有機的」「無機質」「メカニック」「シンメトリック」・・・。
小野田作品を形容するさまざまな言葉。驚くのは、ひとつのスタイルから新しい表現へと移行する際の”転身”の鮮やかさだ。
 例えば、「具体」に参加した1960年代前半の、画面を埋め尽くす無数の「マル」。増殖する「マル」と画面の盛り上がりが、視覚を惑わせる。
 それらの「マル」はある時期から突然、同心円上に並び始める。
さらに形を失って線となり、波紋を何重にも広げる。
 一番鮮やかな”転身”は、同心円の世界から赤や青、黒の不定形の合板を重ね合わせた半立体に移行した、80年代だろう。
現在はさらに違った展開を見せ、コテのような道具で絵の具を画面に引きのばす。
 「自分が初めて見るものを作る。それが一番大事やね。自分で作って、自分でびっくりする。先が自分で想像できるようになったら、その時点でその仕事はやめ」
 変幻自在の抽象表現。それらを結ぶ作家自身の法則性。兵庫県立美術館では、24日から「具体」の回顧展が始まるが、「具体」以前もそれ以後も、持ち前の創造精神は少しも変わらない。
 1937年生まれ。姫路市在住。同展では、高校生の頃から「二紀会」「具体」を経て最近までの約百点を展示。姫路城南の同市民ギャラリーで30日まで。
[ 神戸新聞社・2004年1月24日 神戸新聞]


「作風がかわるごとに、今でもゼロからスタートする」
「自分が初めて見るものを」

■Creative Spirit ! Kaleidoscopic !
"The thing which I have never seen ".
"Even now I can start from Zero every time my style changes "." Do what nobody ever done "

Jiro YOSHIWARA who gave a shock to the art after the World War Ⅱ and was leader of GUTAI group reminded us of these spirits.There was one painter who aims at new paintings with the same spirit as YOSHIWARA's at the place of Himeji , it was ONODA Minoru.Soon after , he joined GUTAI group and he kept releasing novel paintings even after dismissing of group."The world of Minoru ONODA " sponsored by Himeji City Art Museum is the exhibition spotlighting a veteran Harima artist who goes to a forefront of age.
" Organic " "In organic " "Mechanic " " Symmetric " etc... these various words mean ONODA's works.Our surprise is his cleverness of turning on transforming from a certain style to new one.
For example , countless Maru which fills up the canvas at the beginning of 60's when he joined GUTAI group. Propagation of Maru and uneven surface of canvas deceives our sight."Since certain " moment,these Maru's suddenly start to stand in a concentric circle line.Besides, it looses shape, becomes line and then spread many ripples.The cleverest turning would be 80's when it was transformed from concentric circle to mid-solid, which piles up red, blue and black plywoods.Today, still more he develops different performance which spreads colors by tool like a pallet I create the thing I have never seen.It is the most important! I create something and then realize it is surprising thing.If I can imagine completion of that painting on my way of creation, I stop creating and give up that work immediately.Kaleidoscopic abstract expression.his own rule ties them up.At Hyogo prefecture art museum, retrospective exhibition for GUTAI from 24th, but even before&after joining GUTAI his natural creative spirit does not change any little.Born in 1937.lives in Himeji.In this exhibition, we can see his old and new paintings, approx.100 paintings,of since he was high school, passing by NIKI group and GUTAI until now.Until 30th,at HIMEJI CITY GALLERY.2004
[KOBE newspaper.Mikio MIKAMI]

【2007/03/06 17:47】 | 主要参考文献 | page top↑
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