石彫モニュメント制作にあたって 小野田實
石彫モニュメント制作にあたって 1990年 -小野田 實

どんな事がらも、関係によって成り立っているのですが、その最も基本的なものは自然と人間の関係であろう。 
時には狂暴になる自然に馴じませ、より良い関係を作るのが建築であり、さらに自然を謙虚に受け止めた形が神殿というものになるのではあるまいか。
彫刻という造形物は、その関係を美的に仲介する装置であり、人間の精神の在り方を象徴し、空間に、もうひとつの意味と性格を与えるものである。
そんな、自然と人間の関係の中に潜む原理や要素を抽出しようとして、平面から立体の間を往き来しながら、眼に見えないものを形にしようとしているのが私の創造の世界なのです。
このたび制作した、石彫作品「H O L E ・ C U T ・ L I G N T  90-1 」も、そうした考えの中から生まれたもので、四つの造形要素を核にしている。
一つは、自然素材の中でも荒々しさと存在感のある石を用いたこと。二つは、最も人工的な形として切断された直面。三つは、究極の形と考える円を延長した穴、これは自然の胎内に通じるものとして。四つは、彫刻内部に内蔵した光で、昼夜の明暗に応じて自動的に点滅し、昼と夜の顔を持ち自然と呼吸を共にする。
この四つの要素が拮抗、相乗して造形上の磁場を発生させようと意図したものですが、長らくあたためていた光を内蔵する石彫プラン、たぶん世界で初めて手がけたはずと考えており、名づけて「石とあかり」シリーズ、その第一作として誕生しました。

1990年石とあかりシリーズ

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■“Everything exists depending on the relationship, but the most basic thing would be the relationship of nature and human.”
Sometimes accustoming to violent natural and making it better relationship is architecture and in addition the style of modestly accepting nature would become shrine.
As a formative thing, sculpture is a device to mediate that relationship aesthetically and symbolize the way of human spirit and gives more meaning and character to space. In this way, in order to extract the origin and factor lurking inside the relationship between nature and human, my creative world is to formalize this invisible thing that comes and goes between plane and body.

My stone relief work, “Hole, cut, Light 90-1s”, was born of such an idea. That core consists of four formative factors.
One is to have chosen stone which has fierceness and exists naturally. The second is the cut face as the most artificial form. The third is a hole for extension; this is the thing which connects in the womb of nature.
The forth is a light that exists inside the sculpture. It blinks automatically depending on the time of day or night and has the face of day and night and also shares breathe with nature.
These four factors rival and multiply effect and then they attempt to occur magnetic field on the formative. That is my long-cherished stone relief plan which has light inside. I think I must be the first in the world who dealt it with. I named it “stone and light series” and “Hole, cut, Light 90-1s” was the first work.”

(At making a stone relief monument, 1990)
【2007/03/05 22:05】 | 作品解説-Description | page top↑
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