1964年『美術手帖』-ヨシダ・ヨシエ(美術評論家)
小野田實は二紀会に所属して、姫路に住む若い作家ですが、個展は今度が初めてです。作品は、前は壁のようなところに、ビニールチューブや、管のようなものをずっと埋め込んで、そういった空間構成をした。それからやがて木を貼りつけて、できるだけ円とか線とか、形の原型的なものと空間とのふれ合い、そういったことを追求してきたわけなんですけれども、最近でもそれの一つの延長として、胡粉とボンドをねり合わせて凸凹をつくった画面に、これも非常に原型的な円と線を遠近法的に配置して、しかも黄色とか赤とか緑とか鮮烈な原色を使って、相手をクラクラさせるような、要するにさっきお話したような壁派的というのは、とにかく壁のなかに一種の自分の情緒を塗りこめるといったタイプが多かったのですが、この人はそういったものを突っぱねて、むしろ壁派批判として、一つの空間の原理みたいなものを作った、こういった意図を出した作家じゃないかというふうに考えます。~
ヨシダヨシエ(美術評論家)・野村太郎(美術評論家)

1964年7月号『美術手帖』美術出版社

1964年7月号美術手帖


■Bijutsu-techo (art magazine) published by bijutu shuppann co., ltd., July issue, 1964


Extract of “reviewing works, from individual and group exhibitions, (from the Ending of April to the beginning of May)”
Minoru Onoda is a young artist living in Himeji. He belongs to the Niki* group. This is his first individual exhibition.
For his old works he would make a construction space, inserting vinyl tubes and other materials into it to form a wall. Then he would place pieces of wood to form circles, lines, shapes, and spaces as much as possible . However for his current paintings he creates perspective with vivid yellow, red, and green circles and lines. Painted on an uneven canvas created by kneading Gofun and bond together, it makes us feel dizzy. Artists who belong to the wall group similar to Onoda’s older works daubed their own emotions onto the wall. But Onoda rejected such notions and criticizes the wall group by creating the illusion of space on canvas. I think he is an artist who has such an intention.

[Yoshie YOSHIDA, art critic・Taro Nomura,art critic]

* Niki: Society for creating second new era
**Gofun: “Japanese white pigment”
【2007/03/06 00:15】 | 作品解説-Description | page top↑
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